10. Sjef Janny in Thailand, Phang Nga

15 februari 2016

Waar zal ik beginnen? Drukke dag gehad! Uitgecheckt bij Perfect Place en met de tuktuk naar het busstation, we moesten nog een ticket kopen, dus wij naar binnen bij zo'n boekingskantoortje. Babylonische spraakverwarring over waar we heen wilden, Phang Nga of koh Pangnan, Nog 3 x gevraagd, en ik kreeg het goede ticket, 150 bath totaal, 3,5 € voor een aircon bus. VIP ? Neen niet echt. Met een grote touringcar. Het is 250 km dus benieuwd hoe lang hij erover doet.
11.00 uur vertrekken we, bagage onderin en wij instappen. Sjonge jonge, was een oud bakkie, alle zittingen gescheurd, rose gordijntjes, bietje smoezelig, maar als de remmen het maar doen.
Om 11.30 uur vertrokken we eindelijk met een slakkegangetje en nog zeker 10 keer stoppen voor in en uit stappen. Het is duidelijk, we zitten in de stop-overal-al bus, dus dat gaat even duren!
Dat betekent voor mij, kussentje opblazen, en oogjes dicht, en - helaas - mond open. Voor mij duurde de reis dus maar 1,5 uur. Voor Sjef, zwetend 3,5 uur! Maar ook een ervaring rijker, want eigenlijk weten we goed dat er op een busstation veel verschillende aanbieders van bussen zijn, kwaliteit ook navenant.
Eindelijk in Phang Nga aangekomen op het busstation, geen schreeuwende proppers, maar een vriendelijke reisagent die een tuktuk voor ons regelt. Die brengt ons naar Home Phang Nga guesthouse, waar ik gisteren per mail een twin bed heb besteld. Het zag er op de site prima uit. Nou nou, wat een teleurstelling, zelfs de stoep was niet geveegd! En dat is een maatstaf voor reinheid hier. Aardige vent, brengt ons naar een huis aan de overkant, trap op, deur open klein kamertje en voilà een tweepersoons bed met smoezelige dekbedden, rare badkamer, maar vooral, spinnenwebben en viezelijk (!). Ik zeg, no twinbed? Nee dat had ie niet begrepen. Ik: cannot sleep in this bed, husband to tall. Excuus aan mijn Sjeffie, moest toch wat zeggen.
We hebben nog eens goed rondgekeken en mijn gevoel zei :niet doen. God weet wat er na donker nog gebeurt, het was net het huis van Pippi Langkous.
Dus.. We zeiden neen. De goeie man heeft toen een ander guesthouse gebeld, voor Twinbed room, we konden meteen komen kijken, bagage blijven staan. Dus daar gingen ze weer Sjef en Janny. Heuvel af, weg oversteken (ze rijden hier links dus uitkijken) straatje in, en het was meteen goed! Mooie tuin, met gezellige stoelen en een leukerd van een manager, lang en mager, Sjef denkt dat hij balletdanser is geweest. Rent op en neer, giebelt en is slaafs en ik denk beetje mieterig.
Kamer 1 bietje klein, kamer 2 balzaal! Hoera! 2 persoonsbed én heerlijk zacht eenpersoonsbed. Ik ben tevreden, badkamer met ligbad en douche wc wastafel en ruimte voor de salsa. 1000 bath met breakfast. Dus nu bagage halen bij die andere. Wij weer terug! We zijn er net, komt ie op zijn brommertje kijken, wil mijn koffer achterop doen, maar de man van het guesthouse zegt dat hij met de jeep alles ff brengt. Nou, ik vraag me af of hotel Central dat zou doen. O.k. Wij weer de berg af en 10 minuten later staat de jeep voor. Wat een service, Thai zijn goede mensen, echt!
Douche en omkleden en even het stadje verkennen. Stokje saté, sjef een broodje en even doorgelopen, avondmarktje en heerlijke mango gegeten, wordt voor je schoongemaakt, prikkertje erbij superlekker!
Op de markt nog wat gegeten, en als we net zitten op de plastic krukjes komen er twee dames bij zitten. Oude dame spreekt beetje engels en al gauw zitten we met zijn allen te keuvelen, onverstaanbaar, maar als je aan een vrouw vraagt hoeveel baby' s ze heeft, krijg je meteen een gesprek.
Ook weer meegemaakt, en we stappen op. Naar de 7/11 supermarkt voor een nieuwe spuitbus ( je weet maar nooit) en we komen ernaast bij de Big C terecht. Daar is een shoppingmalletje bij en daar hebben ze een echte koffiecorner. Hele dag nog geen cappuccino gehad, dus in deze Black Canyon Coffee tent, maar snel besteld. Het zag er super uit, want we kregen er een bakje koekjes, en jaja een glaasje icetea bij. Morgen weer!
Wel, we zijn vanavond dus op het terras neergestreken, heerlijke fan aan, bakje thee en een pilsje erbij, we zijn helemaal blij! Vanuit mijn tafeltje kijk ik naar een portret van de jonge koning Buhmibol. Hij is achter in de tachtig en al jaren ziek, ik hoop dat hij in elk geval nog een paar weken blijft leven!
Ondertussen is mr Hassim weer een andere Thai, aangeschoven met een prachtige zwartwit folder over boottochtjes. Hij wil ons graag meenemen op een tocht in de grotten, nou dan heb je aan Sjef de verkeerde, gaat ie nooit meer doen heeft ie gezworen een paar jaar geleden.
Dus we praten wat, langs elkaar heen, ik wil niet naar t James Bond island, allemaal eens gedaan toen we op Krabi waren, is hier niet zo ver vandaan. Na flink wat gepingel de beslissing maar genomen. Morgen om 8.30 worden we opgehaald voor een boottochtje en nog wat meer.
We hebben hier twee nachtjes geboekt, en we zien het wel. Het is hier fijn, alhoewel, prijs de nacht niet voor het ochtend is, zullen we maar zeggen! Sjef heeft de kamer gespoten, de airco staat aan, dus het moet goed komen!
De baas komt ons welterusten zeggen, het is pas half 11... We blijven nog maar even zitten hoor.
De man in het oranje shirt is onze balletdanser!

1. Ria:
    15 februari 2016
    Sjonge sjonge, ik dacht dat jullie met vakantie waren (grapje), maar het klinkt eigenlijk wel leuk, avontuurlijk, dus ga maar lekker door, tot morgen maar weer