11. Sjef en Janny Thailand, Phang Nga

16 februari 2016

Wat een schitterende dag vandaag! Om half 9 zijn we opgehaald met een songthieuw. ( vandaag een jeep, zonder kilometerteller en andere meters) met een achterbak met afdak en banken. 10 man erin, kwartiertje rijden naar de pier in de rivier. Daar op een grote longtailboat gestapt.
Met achten, voor een tocht over de rivier, in het mangrovegebied, een dorp op palen, en een prachtige grot. Oh zo'n geweldige vergezichten, rare rotsen, blauw zeewater. Er is in het bos getij, zeker 2 meter. Bij laag tij zie je de wortels van de bomen. Krabbetjes in de modder, vissen die kunnen lopen en springen, en apen die graven. Wat ze opgraven, geen idee, zal wel wurmen of zo zijn.
Jammer alleen dat de dieselmotor van de longtailboat zo'n klereherrie maakt, en met de wind van achteren, zit je in de uitlaatgas, maar ja, roeien is ook geen optie!
Dus zo zit ik in de boot tussen de stank van de motor en de walm van de eerlijk zwetende ongewassen oude Zwitser, die ook hier in het guesthouse zit. Trouwens, zij is wel aardig, gebruikt ook deo!
We krijgen banaantjes en water, de Zwitser zal een moeilijke stoelgang hebben morgen! Hij heeft een hele kam naar binnen gewerkt. Maar ja moet ie zelf weten!
Je kunt hier uren varen, prachtig! We hebben ook langs James Bond island gevaren, gelukkig niet van de boot af want daar zijn we paar jaar geleden ook geweest. Dat is alleen een rots in het water.
Dus door naar het muslim island. Huizen op palen, midden in de rivier. Met viskwekerijen en restaurants.half uurtje tijd, maar wel zin in iets, dus vlug besteld, lekker, maar peperduur! Was te verwachten. Er zijn ook viskwekerijen, ze kweken catfish, zijn wel een meter lang, echt joekels, ze heten bij ons meerval.
Verder in de boot naar de grotten, na een tijdje varen komen we bij een aanlegsteiger waar je met een ladder op en af moet klimmen om in de grot te komen. Sjef blijft in de boot, die houdt niet van grotten. Ik ga wel en ga moedig de ladder op. De grot is zeker zo hoog als de Sint Jan van binnen, onder het alziend oog, dus niks donker en smal. Prachtige kleuren groen, een lust voor het oog. Ik ben niet heel ver gegaan, dat geklim vind ik een beetje eng want het is ook glad.
Terug dus weer over de steiger de ladder af, ik vind mezelf dapper hoor. Sjeffie zit relaxed in de boot!
We hebben het heerlijk gehad, en om half 3 waren we weer terug in ons guesthouse.
Het is bloedje heet, dus tijd voor douche en siësta. Boekje lezen, whatsappen met de kinderen en tukje doen. Douchen kun je hier 5 x per dag, je zweet zo erg.
De koffie roept , dus, wij weer naar de koffietent, heerlijk koel met airco.
Even rondgekeken en toen een lekkere wandeling gemaakt langs achteraf weggetjes, waar geen toerist komt.
Door naar de avondmarkt, vol met lekkernijen. Daar ontmoeten we Thaise mensen uit Bangkok.
Komen gezellig aan ons tafeltje zitten, vader moeder en dochter. Ze hebben een tour gemaakt naar Krabi en geven ons tips over waar we moeten zijn, weg van het toerisme. Waardevol!
Maar ik weet niet hoe hun maatstaven zijn, want .. Zij logeren in het guesthouse waar wij gisteren vertrokken zijn...
Hij is gepensioneerd. Had een fabriek, breien van lycra. Voor badpakken enz. Jouw business, Sophie.
We hebben de dochter voor ons eten laten bestellen, verrukkelijk weer.
Sjef heeft nog 2 mango's gescoord, dus wij terug naar het guesthouse. Kopje thee erbij, helemaal tevreden.
Zie op Twitter dat Canon beste werkgever van Nederland is verkozen, om trots op te zijn!

En kreeg bericht van onze buurman dat er in onze straat een stroomstoring is geweest, men was aan de straatverlichting aan het werken. Bij 6 huizen is de verwarmingsketel stuk, en ja.. Je snapt het al, die van ons dus ook. Sophie heeft weer heel wat te regelen.. Enexis, Kemkes, etc. Gelukkig zijn we er niet, want dan zaten we nu in de kou! Komt vast goed voor we thuis zijn!
Beginnen de kleintjes weer op te knappen , en is onze Nout fotomodel geworden voor Sproet & Sprout, een nieuw kindermerk! http://www.sproet-sprout.nl/

Nu gaan we nog een plan maken voor morgen, wat gaan we nog zien? Kopje thee maken en de rest vertel ik morgen!

1. Ria:
    16 februari 2016
    Zoals ik heb gelezen weer een mooie dag, van de stroomstoring in Vlijmen hebben wij niets gehoord, het was hier vandaag een mooie zonnige winterdag, genieten jullie maar verder, wij gaan over twee weken weg, houdoe en tot morgen
  2. Liesbeth:
    He vakantiegangers,
    Stoer wijf zomaar naar boven klimmen, Sjeffie lekker relaxen, ook lekker.
    Ben je niet zeeziek geweest op de boot?
    Leuke foto's van Noud, Koen je kunt trots zijn op je manneke, goed gedaan.
    Wij zijn vandaag nog lekker naar het strand geweest, heerlijk was ook net een beetje vakantie.
    Geniet nog lekker en tot......
    X Liesbeth
  3. Heidy:
    16 februari 2016
    Wat al wederom een leuk verhaal van het varen over de rivier en dat jij janny de grotten in bent geweest, stoer hoor!