11. Sjef en Janny in Thailand, Udon Thani

17 februari 2018 - Udon Thani, Thailand

No win!

Niks gewonnen met mijn staatslotje, helaas, het is niet anders!

Vandaag hebben we echt een superdag beleefd. Om half 8 vanmorgen heeft Dirk ons opgehaald om naar de lotuszee te gaan. Leuke man, uit Zuilichem, woont hier met Thaise vrouw en kinderen. Weet heel veel van de omgeving en het Thaise leven.
In een uurtje waren we in Ban Diem, het was er al een drukte van belang. Kaartje gekocht voor een 2 persoonsbootje. Nou dat was het wel, een grote kano, met een chauffeur en een longtailmotortje. En 2 zwemvesten, die niet pasten. maar al snel bleek dit een goede keus, want hij voer een andere route dan de grote boten met 8 personen. Die Thai doen niet anders dan lawaai maken en foto’s in alle standjes.
Al snel lagen we tussen de bloeiende lotusbloemen het was zó indrukwekkend. Stilte, roze kleurenpracht  en prachtige vogels, je komt er niet op uit gekeken.
Wat ben ik blij dat we hier zijn beland.

Na een vaartocht van dik een uur en nog een bakje koffie, zijn we verder gereden naar een nationaal park op de top van een berg, prachtig uitzicht, zeer de moeite waard.
En verder, ondertussen een noodlesoepje gegeten in een klein restaurantje cq eettentje. En door naar een geweldig meer met zoveel natuurschoon en stilte, om uiteindelijk nog bij een andere meer terecht te komen. Het linkt beetje saai, maar we hebben de omgeving aanschouwt, gepraat over het Thaise familieleven, de boeren, de monniken, de gebruiken, de auto, het krijgen of kopen van een rijbewijs, noem het maar op!
Een antwoord op de vraag van de mondkapjes gekregen. Óf ze zijn verkouden, òf ze hebben een neuscorrectie gehad. Thai hebben van huis uit eigenlijk een kleine platte neus. Plastische chirurgie is hier aan de orde van de dag, en veel Thai laten een neus maken. Om de zwelling nadien te verbergen dragen ze zo’n mondkapje. Beugels zijn hier trouwens ook een trend. Allerlei kleurtje of de slotjes, of een goudkleurig ijzerdraadje, ook hip. Borstvergroting, dat zie ik hier niet geloof ik.
Om een uur of 5 waren we weer in het hotel, moe maar voldaan. Wat een prachtige dag was dit.

Vanavond hebben we Japanse barbecue gegeten, soort Jatapatsu, maar dan met een bbq bak in de tafel. Lekker, maar viel een beetje tegen. Daarna, koffie, natuurlijk en nog een wandeling gemaakt.nu, half 11 weer in ons hotel. Morgen gemakdag, en beslissen wat onze volgende bestemming gaat worden. We willen het Isaangebied verlaten, genoeg gezien en erg heet, dus het wordt richting kust waarschijnlijk. We hebben nog 2 weken, wat een luxe!
Dirk vertelde dat het verkeer hier een chaos is. In theorie met allerlei regels, maar 7 van de 10 chauffeurs heeft geen rijbewijs. Je vraagt een rijbewijs aan, krijgt bericht wanneer je mag komen.Je moet een theorietestje doen en geslaagd? Dan heb je een rijbewijs, al heb je nog nooit gereden. Je kunt ook 2000 bath betalen, dan ook géén test, en helemaal snel klaar. Voorrangsregels kennen ze niet, iedereen doet maar wat! Als je een bekeuring krijgt, betaal je en als je binnen 12 dagen opnieuw gesnapt wordt, hoef je niet nog eens te betalen! Goeie regeling!
Op een motorbike rijd je alleen, met tweeën, drie of vieren of met een vrachtje, no problem, helm dragen, nooit van gehoord.
Morgen is het zondag en gaan we eens in het grote park kijken, alles is hier nog in de trant van Chinees nieuwjaar, en er schijnt daar een hoop te doen te zijn.
De schoonheid van Udon Thani hebben we nog niet ontdekt, de straten zijn rommelig, kapot en heel druk, veel verkeer, smog, maar goed we kwamen hier voor de lotussen.

We hebben een aardig bed, niet te hard, dus dat is weer een meevaller.
Ik ga eens kijken of slapen lukken wil!

1. Ria:
    17 februari 2018
    Na zo'n dag wens ik jullie een rustige nacht😴En morgen weer een mooie avontuurlijke dag, houdoe
  2. Ineke van den Heuvel:
    18 februari 2018
    Janny wat kun jij jullie belevenissen toch geweldig verwoorden! Ik verheug me iedere dag weer verder te lezen in dit reisverhaal!!!
  3. Marly:
    18 februari 2018
    Hallo Janny en Sjef, wat ziet dat er prachtig uit, erg indrukwekkend. Geniet nog de komende 14 dagen,
  4. Heidy:
    Mooie bloemenpracht