12. Sjef en Janny Thailand, Phang Nga

17 februari 2016

Brommertje gehuurd vandaag, ook hier kan dat wel, ik gil, af en toe, maar dat is omdat er nne hond achter ons aan rent! Benen in de lucht en gassen roep ik dan! Die honden hier, dat is niet fijn. Boeddhisten maken geen levend wezen dood, dus ook geen zieke, ondervoede honden. Meestal worden ze gevoerd in de tempel. Allemaal goed, maar bij mij uit de weg blijven..
De ochtend is bloederig begonnen, nadat Sjef bijna uitgleed in het bad, zich nog net staande kon houden, maar zijn pink langs een fonkelnieuw scheermesje ging. Dat met nattigheid van de douche, nou, dat ziet er letterlijk als een bloed- bad uit!
Dus zuster Clivia, moest even slikken, nuchtere maag... Pleisters gezocht in onze medicijntas en 2 pleisters om het gehavende topje heen. Op hoop van zegen! Sjef heeft snel last van infecties, dan in de tropen, dus eigenlijk geluk dat het in de douche gebeurde. Tenminste schoon. Wèn drama weer!
Onze hupse springert van een manager is ook wakker en roept Hello!!! Maakt ie een sprongetje en dan vraag ik, how are you today? En dan hupst ie nog een keer en roept: Happy!
Om een uur of tien neemt hij 2 borrels gin, en vervolgens elk uur, dus wordt steeds vrolijker!
Ik lig in een deuk en durf Sjef niet aan te kijken. Maar hij is wel lief.

Tijdens ons ontbijt speelt de kat met een dooie muis, ook zo vrolijk! Beest is blij, Sjeffie minder.
We vertrekken op de brommer richting Ao Manora Nam Tok, de watervallen, hier niet zover vandaan. Onderweg komen we langs Manora Garden resort, eigenaar is een Nederlander, en hij staat in de tuin te werken. Ik roep : is de koffie klaar? Hij kijkt een beetje verbaasd en we stellen ons voor. Ik hoor bekend accent en vraag, waar kom je vandaan? Den Bosch, en eigenlijk Hintham. Neen, nietwaar! Zelfde school gezeten als Sjef. Is leraar geworden op de Kattenbosch school, familie Viguurs doorgelicht, en naar binnen voor de koffie. Hij heet Gerard Meeuwsen trouwens. Prachtige locatie, midden in de natuur.
Gezellig gepraat, hij was ook hier met de tsunami, vreselijk verhaal.
Wel, door naar de watervallen, niet ver hier vandaan. Aangekomen, besluiten we eerst wat te eten.
Geen menu, maar wat de pot schaft. Dat was prima, we ontmoeten 2 fransen en delen het eten.
Dan hup het oerwoud in! Ik heb mezelf weer overtroffen, sinds de natuurcursus kijk ik ook naar mosjes, zwammen en heel soms naar een insect. Hele mooie gezien.
Net als gisteren op het water, 2 zee arenden, zó mooi.
Hele klim over rotsen en wortels en glibberige stenen en zijn we bij een klein meertje met visjes. Voetjes in het water, en ze komen knabbelen, prachtig! Het is heel druk rond Sjef zijn halve teen!
Daarna nieuwe klimpartij, mooi oerwoud, weinig waterval, lijkt een beetje op de Ardennen. Dus we keren om, op ons gemak naar beneden, moeilijker dan omhoog!
Zeiknat van de zweet, de luchtvochtigheid is hier heel hoog, op de brommer en droogwaaien. Heerlijk! Helaas heb ik een hele warme helm, das minder.
We toeren verder en er moet getankt worden. Er moet 91 in. Hoe lees je dat in het Thai?
Er zijn tank automaten, alleen voor muntgeld. Telefoon opladen en fles water. Geen idee!
Dus, brommer aangehouden, beetje dom gedaan, de man doet het voor, daar waar wij dachten een pasje in te doen, kan papieren geld in. Dus, 91 was groen, tanken en wegwezen. Aardige man! Bob en Annie kunnen weer verder.Het is hier zó mooi tussen de kokospalmen en de rubberplantages, we krijgen er niet genoeg van.
Tijd voor een ijsje, bij een winkeltje gestopt. Tot mijn schrik zie ik een groot bruin mama schaap, met een donkerbruin lammetje lopen langs de highway. straks rijden ze hem nog dood!
Hoe vertel je in het Thai dat dat schaap daar loopt?
Nou zo: bèh bèh, and bèh noi ( betekent klein) highwayen  ja hoor, gesnapt! Leuk hè, Sjef zegt dat ik gek ben en stuurt me vervolgens naar binnen voor een snuifding, waar menthol inzit, voor in je neus. Nou begon de pantomime weer, meteen gesnapt, dus nu ook nog een klein doosje zalf, voor jeuk van de muggenbulten. Ook gekregen. Laat mij maar schuiven!
Omgekeerd en broem richting huis, over allerlei kleine weggetjes, van alles gezien en weer veilig thuis.

Nieuw dilemma: gaan we morgen weg of blijven we nog? Wordt het Krabistad of Khao Lak en wanneer?
Tijdens de koffie besluiten we dat we nog 1 nacht blijven en daarna het richting Krabi gaat, ook dicht bij het vliegveld, voor terug naar Bangkok volgende week.
Nu nog accommodatie zoeken. Opdracht is voor Sjef.
Overigens heerlijk gegeten : zoetzuur met vis en groenten met spek en kip met cashew noten en witte rijst.
Terug naar het guesthouse, de manager is versierd, hij heeft een wijde roze broek aan, springt op zijn brommertje en weg is ie!
Lucy belt nog even, om een - bijna- bedrijfsongeval te melden: jim was aan het stofzuigen en had per ongeluk de parkiet opgezogen! Gelukkig, hij leefde nog! Gek beest!
Bericht van Sophie: Jack groeit als kool, 55 cm en ruim 5 kilo. Oma is weer gelukkig!
Wel, het is weer een lange story geworden, niks vergeten? Dan hoor je het morgen wel!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Liesbeth:
    17 februari 2016
    Hoihoi, benen niet te hoog de lucht he, je weet wat er dan gebeurt.
    Weet je welke geluiden de vogeltjes daar maken?ftftftft
    Vind je het gek dat die visjes naar Sjef zijn tenen kijken, zien ze niet zo vaak, en zeker geen Hollandse.
    Nog veel plezier met jullie manager en dan op naar krabi.
    doei..Liesbethx
  2. Ria:
    17 februari 2016
    Ha, Bob en Annie, jullie hebben weer een mooie dag gehad, is er nog iets van jullie tenen over? Ook leuk om nog een Bosschenaar tegen te komen, morgen maar weer verder op avontuur en Sjef kijk uit met je scheermessen, zuster Clivia is niet altijd in de buurt!!! Houdoe he
  3. Jeanne:
    17 februari 2016
    ik geniet ontzettend van jullie verhalen en al helemaal van Janny's schrijfstijl.
    Ze kan zo als columnist in de Bossche krant ,concurrent voor Eric Alink een keer in de 2 weken op woensdag .Nog veel plezier en avontuur
  4. Heidy:
    19 februari 2016
    Ik geniet ook van jullie reisverhalen zuster clivia... Haha, en is de parkiet verder ongedeerd! Haha