15. Sjef Janny Thailand Crabi town

20 februari 2016 - Krabi Noi, Thailand

Na een onrustige nacht, vroeg wakker en gelijk in mineur, er is géén heet water, alleen een heel zielig lauw straaltje. Te errug! Ik heb nog steeds last van mijn rug en dan is 's morgens een hete douche altijd heerlijk.
Maar ja, ik laat er mijn dag maar niet door verpesten, vanmiddag toch weer douchen en dan is ie heet.
Nieuwe plek om te onderzoeken, stad hoeft niet, dus dan de omgeving. Sjeffie heeft dus weer een brommert gehuurd met 2 fancy helmen, dus we zijn maar weer op tour gegaan en dan ontdek je zoveel mooie natuur en leuke kleine dorpjes.
We zijn naar een strand geweest dat noemen ze Shell cemetery, daar is na archeologisch onderzoek gebleken dat er een laag van 2,5 meter aan schelpen ligt, van 1000- den jaren oud. Beschermd natuurgebied dus. Nou om eerlijk te zijn, het lijkt net gebarsten beton haha.
Lopen we daar wat rond, spreekt een Thaise mevrouw me aan, in het Nederlands! Ik dacht even, ik versta ineens Thais! Maar het was echt! Ze is getrouwd met een Nederlander en heeft 22 jaar in Nederland gewoond. Ik heb een opvouwbaar recycle tasje van Zeeman bij me, lekker handig, en dat had ze gezien! Even wat mee gesproken, toen haar man erbij kwam, lekker uitgehoord hoe het hier is, en afscheid genomen, want we kwamen er niet meer vanaf!

Op het strand was het een gaan en komen van schooljeugd. Ze kijken nergens naar, qua omgeving, zijn alleen maar bezig met selfies te maken en met groepsfoto's.
Als ik wat reuring zoek ga ik vragen of ze met me op de foto willen. Yes yes, zeker! Lachen!
En nog een groep en nog een, en de jongens durven niks te vragen. Algemeen vermaak!
Enfin, lang genoeg geduurd, dus wij de brommert weer opgezocht, au, hete billen! Die had in de zon gestaan.
Trouwens ik heb ontdekt dat de 7 eleven winkels ook cappuccino verkopen! Die zijn er op elke straathoek, dus wat een feest!
We hebben rustig teruggereden, tot we bij een prachtig hotel kwamen, en omdat we hier nog een paar nachten bijboeken keken we of er nog plaats was, helaas niet voor morgen, en om maandag nog te verkassen ook geen zin in. Dus we zijn daar lekker aan het zwembad gaan liggen.
Het hotel heeft een eigen pier kun je met je bagage op een bootje, dat brengt je ergens anders heen, en het leek vandaag wel de Waddenzee. Het was laag water en alle zandbanken lagen droog. Daarbij was het tegen zonsondergang, dus mooi licht, echt een plaatje!
We genieten nog steeds hoor, het is hier weer heel anders.
Vanavond hebben we bij een straatrestaurant gegeten, superlekker! Alles wordt voor je neus vers gemaakt. Ik heb nog eens even gekeken hoe ze koken, Pad Thai, dat mislukt bij mij altijd.
Als het portie klaar is wordt de pan schoongemaakt met kokend water, soort kleine bezem erdoorheen en omgekieperd naar de hoek van het gasstel, dan loopt het via een gaatje in een omgekeerd hangende,  afgesneden limonadefles, die weer boven een emmer met een vergiet erin hangt. Vernuftig, want als de emmer vol is, loopt hij over, en in de rioolput.
Maar..het eten was dus lekker! :-D
Het is dus avondmarkt met eetstalletjes, en als je ziet wat een keus! Hallal, Chinees Thais, soep, koffie en thee, fruitshakes, toetjes, ijs, koek, pannekoekjes, gekookte varkenskop, gebakken eend, vers fruit, verse vis, gestoomde krabben, alles is er en het is ook nog eens supergoedkoop.
Er kookt hier niemand thuis, zelf boodschappen doen is veel te moeilijk en te duur, en ze hebben geen keuken. De arme Thai in de stad wonen in een soort open winkelpand met een ijzeren rolhek. Staat een tempeltje binnen, een grote tv, dito koelkast en een teakhouten bank én een hele hoop rommel. Kleren hangen aan een rekje of liggen over de stoel. Overdag hebben ze een handeltje en 's avonds is het hun huis, iedereen tevreden! Geen verloren reistijd.

Voor dinsdag hebben we een binnenlandse vlucht geboekt naar Bangkok. Geen zin om over de weg te reizen dan m moet je met de bus, duurt 20 uur. Zo'n vlucht duurt  uur en 15 minuten en kost 59€ p.p. En 15 kg bagage. Dat wordt spannend! We hebben met 17 kg ingecheckt op Schiphol. Het kost hier per kilo 200 bath extra, dat is 4,5 €.
In Bangkok willen we nog wat dingen doen en gaan we eten met Charuda en op een ander moment met Remy, altijd gezellig! Maar zover is het nog niet! Gelukkig! Ik sprak mama net en Ton, het is slecht weer thuis, dus daar hebben we zéker geen zin in!
Morgen zien we verder, nu nog even genieten van het koele briesje en de stilte!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Liesbeth:
    20 februari 2016
    Hoi,
    Schelpjes??? Ik weet dat het niet mag, maar eentje? Voor mijn verzameling.
    Is het een optie om thuis ook een brommertje aan te schaffen, en dan bedoel ik die waar je een helmpje bij op moet.
    Jammer dat er geen plek was in het luxe hotel, maar alles went moet je maar denken, dus vooruit nog een paar nachtjes.
    Nog veel plezier. Geniet van al het moois.
    XLiesbeth
  2. Ria:
    20 februari 2016
    Jongelui het klinkt allemaal weer goed, hier is het inderdaad somber en nat, dus blijf maar genieten. Houdoe