18. Sjef en Janny in Thailand

24 februari 2018 - Ban Laem District, Thailand

18.

Weer een prachtige dag! Ondanks de slechte weersvoorspellingen voor heel Thailand, hebben wij hier genoten van prachtige weer. Ik zag dat het in Bangkok heeft geplensd, dat is hier 1,5 uur vandaan. Hogedrukgebied in China, nou dat mag van mij daar blijven liggen.
Ontbijt voor 2: ieder een bakje zoete maïs, een schaal soort oliebollen met siroop. Onze eigen mango’s geschild, zó zuur! Met suiker. Grapefruit met suiker, orange juice en toast met jam.
Koffie en thee.

Vanochtend grote volksverhuizing van nr 2 naar nr. 6. Het is keurig opgeruimd en fris, dus daar gingen we. Koffers, rugzak, inhoud koelkastje, wasgoed en wij. In een kwartier gepiept, dus tijd voor een strandwandeling. Heerlijk, soms beetje nat, het is hoog water en dan kun je soms niet ergens langs, of je moet door het water. We hadden een half uurtje gelopen en wilden wat drinken ☕️☕️😜 dus wij bij een tentje gevraagd, daar waren we van de week ook geweest voor een kamer, vrouwtje herkende ons, keivriendelijk, maar ja dat zijn wij ook!
 Neen, koffie had ze niet, maar ze wist wel een goede koffieshop. Ver lopen zei ze, jah wat is ver? Wacht maar ik breng jullie! Stap maar in.. de golfcar! I have license, zei ze! Dus hup Opie en Jopie in de car en brrmmm daar ging ze! Hoezo license haha, en waarheen bracht ze ons? Naar de koffietent waar we gisteren en eergisteren ook waren. Dus kwam goed uit. Bye bye en weg was ze!
Koffie lekker, taartje erbij, en toen moesten we nog terug! Geen golfcar, er zat niets anders op dan lopen! In dit gat geen tuktuk of songthieuw laat staan taxi, en onze fietsen zijn in het hotel. Dus off we go en binneneen uur waren we weer thuis.
Daar kwam de theepot, weer met taartjes en zo’n rijstgevalletje, recht van de mat.

Het is ineens overal druk, allemaal weekenders, lastige Thai met een hoop pretenties. Dat hebben we eens mooi aan kunnen kijken vanaf onze nieuwe stek. Hele familie in kostuum, een ventje van 8 incluis.
Hier kijken daar kijken, dozen met eten brengen ze mee, om uiteindelijk toch te vertrekken.
Er is hier echt niks, maar ze komen allemaal met grote auto’s, 3 km verderop is een dorp, mèt 7 eleven.
Vanmiddag hebben we voetmassage gehad, heerlijk, maar wel hardhandig.
Eerst de voetjes weken in een bak heet water, met citroen en thee en kiezelstenen, dan massage met lekkere sinaasappelolie. Een uur lang, ondertussen met de masseuses, annex, poetsvrouw, keukenhulp en wasvrouw kletsen met google translate. De ene heeft 2 grote jongens, de andere is 30, is zwanger en heeft een zoontje van een jaar of 10. Zo’n klein dik menneke, net Billy Turf. Loopt al de hele dag te eten en te snoepen. Dik is hier mode… dat komt niet van luchthappen!
Overal gaat in het eten suiker, ze drinken de hele dag icekoffie met suikerstroop, smoothie met suiker, en ijsjes. In de stad, zoveel fastfood als je maar denken kunt, dus de jeugd is al vroeg mollig, en dat wordt alleen maar erger. Jammer, want ze waren allemaal zo mooi slank.

Even gefacetimed met koud en ziek Nederland, we blijven mooi nog even hier!

Toen naar weer op de fietskes want er moet gegeten worden en dat willen we bij de haven doen en die sluiten vroeg.
Tegen de brug op, langs slome joekels, en ja hoor, open, dus een heerlijk menu verorberd.

Nog maar 8 uur en we besluiten naar het dorp te fietsen, misschien is er markt. Lampjes aan en fietsen maar, weer tegen de brug op, ik stap altijd af, met de bocht mee en 4 km verder, zijn we weer bij de 7eleven. Cappucino en een Magnum, zalig!

Op het pleintje staat een karaoketent. Dat is helemaal hip hier, al jaren. In de grote warenhuizen kun je zelfs een cabine huren met een groep.
Nita en Thieuw, die we paar jaar geleden ontmoetten, vertelden ons dat ze zangles hadden genomen. Op sjieke feesten, moet je minstens 1 liedje zingen. Ze hadden zelfs zo’n hele installatie thuis. Volksvermaak dus!
Rustig maar, ik doe nooit mee, ik zing té vals. Vroeger ging de kat onder de kast zitten als ik zong.

Wel en zo zijn we weer thuis gekomen, veilig met onze pretverlichting op de fiets en op de kop.
Dagje voorbij, nog even lezen, luisteren naar de zee en dan in het zevende bed, op deze reis!