22. Sjef en Janny in Thailand, Cha Am

1 maart 2018 - Amphoe Cha-am, Thailand

22. Cha Am

Trip met Paul en Buzia naar tempels, nationaal park, Petchaburi, grot met liggende Buddha, apen en vleermuizen.

Half 9 stipt, vertrokken. Eerst naar een nationaal park, met natuurbegraafplaats voor Chinezen.
De Thai c.q. Boeddhisten worden altijd gecremeerd. De Chinezen willen begraven worden. Ze kopen een stuk bos en maken een graf voor de hele familie. Bizar, ga je wandelen kom je de grafzerken opeens tegen.
Verder bezochten we nog een tempel, met de Buddha’s van elke dag. Het zijn er negen. Zeven dagen van de week en op woensdag en zaterdag nog één extra. Dan moet je dus weten welke bij jou hoort, en dus, op welke dag je geboren bent. Nou is dat voor mij niet zo moeilijk, want ik ben geboren op zondagochtend rond 10 uur. En Sjef op woensdag. De zondag Boeddha staat rechtop en heeft een bedelnap met 2 handen vast, die van Sjef staat en heeft de handen samen op zijn buik.
In een treintje zijn we het hele park rondgereden. Het thema is “ alle wereldreligiën bij elkaar” en samen zorgen voor vrede.
Er staat een beeld van Guan Yin. Een vrouwelijke verbeelding van Buddha die symbool staat voor het familieleven. De naam betekent “ de wijze vol mededogen”.
Ze heeft 1000 armen en 12 hoofden. Zo kon ze veel en snel leed zien.
Later is er 1 hoofd overgebleven en 999 armen. Want Ze moest een arm afhakken om haar vader uit de Boeddhistische hel te halen. Er zit nog een heel verhaal bij, dat zal ik nog wel eens vertellen!
Wij weer in het treintje en nu naar het huis waar de monnik Bhikkhu als mummie in een glazen vitrine ligt. Hij heeft met alle (religieuze) wereldleiders gesproken.
Toen hij oud genoeg was is hij monnik geworden. Op zijn 66 is hij overleden, hij is een van de weinigen die mummie is gebleven en niet verbrand is. Hij staat heel hoog aangeschreven.
Daarna zijn we gaan eten bij Wolter ‘ s in. Prima lekker Thais met witte rijst. Wolter, de eigenaar is not in 👌 nadenkertje!
Door naar Petchaburi, een oude tempel met erachter grotten, vol met Buddha’s. Een 42 mtr lange liggende  Buddha. Sjef overwint zichzelf en daalt mee af! Supertrots hoor, eindelijk gedaan. We moeten langs apen, makaken wel te verstaan naar binnen. Er slaapt een enorme kolonie vleermuizen. Slaapt, gelukkig!
Trouwens als je hier de auto parkeert leggen ze een stoffen krokodil van een meter op het dak van de auto. Apen zijn er blijkbaar bang voor. Wel achter het glas van de auto, vind ik ze wel leuk, maar dat is het dan ook. Petchaburi is best een grote stad, apen zijn overal, ze gaan zelfs mee de supermarkt in als je niet oplet. Thai hebben katapults, met steentjes, daar jagen ze ze mee weg.

Toen nog door naar een andere, fonkelnieuwe tempel, met een beeld van manneken Pis. Dat geloof je toch niet!
Op de terugweg rijden we door de binnenlanden van Cha Am, rijstvelden en Paul vertelt over de landbouw. Fruit, met name ananas groeit hier, maar ook kokosnoten, bananen en mandarijnen.
We hebben een fantastische trip gehad met twee hele deskundige mensen, net zo gedreven als ik.
Om half zes waren we weer bij het hotel.
Vlug douchen en op ons fietske naar de evening market. 3 km fietsen en een druk verkeer, maar gaat steeds beter. Bij het stoplicht is het een oorverdovend lawaai, er is net een kolonie spreeuwen geland,  ik ga snel iets naar voren, want ze schijten alles onder. Het zijn er echt duizenden. Bij de markt is het nog drukker, fiets gestald en gelopen. Sjef heeft hier niet zo’n zin in. Ikke natuurlijk wel. We lopen snel langs al het heerlijke eten. Maar besluiten toch ergen in een restaurantje te eten, het is hier zo’n mierenhoop, en dan al die Benidorm basterds, die lopen op tempo nul. Al met al alleen een paar lippenstiftjes gekocht, en we zijn moe, dus we fietsen lekker terug. Ergens in een tentje nog een bordje noedels gegeten en om 10 uur, bekaf op de kamer.
Halverwege dit blog vielen mijn oogjes dicht. Dus vandaar dat ik wat verlaat ben vandaag. Om 7 uur de wekker en eindelijk heb ik eens heerlijk geslapen.
Het is inmiddels 8.30 uur, en ik ben weer fris en fruitig, klaar voor het ontbijt.
Vandaag beslissen waar ons avontuur morgen verder gaat. Dilemma, blijven we nog hier, gaan we nog ergens heen, gaan we naar Bangkok, en zo ja op zondag of maandag? We zien het wel.
Thuis vriest het dat het kraakt, dus in elk geval niet aanlokkelijk!

Het was een prachtige volle maan!

1. Ria:
    1 maart 2018
    Het was dus een spannende dag met veel verrassingen, en daar kun je moe van worden, dus nu maar even rustig aan en vooral blijven genieten. Hier is het vandaag heeeel guur, houdoe.