24 Sjef en Janny in Thailand. Cha Am,

3 maart 2018 - Amphoe Cha-am, Thailand

Tafelkleed en sprinkhaan.

Laatste ontbijt vandaag, hier in het hotel. Toen we gisteren hebben bijgeboekt, konden we geen ontbijt erbij nemen. Als we dat los bijkopen kost het 15€. Daar eten we ‘s avonds royaal van, houden we nog over. Dus vanaf morgenvroeg eten we in de straat een bakje yoghurt en muesli, en een eitje met worstjes en toast. Dat kost meestal 2 €.

Als we weggaan, drinken we meestal een ☕️☕️ bij een Thais tentje hier bij het hotel. Dame is Thais, blijkt met een Nederlander getrouwd te zijn, hij komt uit Eindhoven. Den Bosch kende ze ook wel.
Als je hier als buitenlander wat wilt starten, kun je nooit meer dan 49% eigenaar zijn. Een Thai(se) moet minimaal 51% bezitten. Hetgeen betekent dat Thaise dames het hier voor het zeggen hebben. Ze zijn de eigenaar, én de baas, dus worden nog eens extra verwend, en neemt men dan ook nog een kind. Of twee.

Vandaag was het stranddag, had ik met mijn zonaanbidder afgesproken.
We zijn al vroeg gegaan en dachten een fijne plek te hebben gevonden, een parasolletje voor mij en twee fijne ligbedden.
Al snel bleek die fijne plek wel mee te vallen.
Blijkbaar de stek van een aantal Noorse oude kerels. De een een groot litteken, de ander 5 kleine, kaal, met kruk en zonder, maar in elk geval luidruchtig, en vanaf 11 uur, in elk geval veul bier.
Echte Vikingen?

We zijn toch maar blijven zitten, want het voordeel van elkaars taal niet verstaan is ook dat je ongestoord commentaar kunt geven. Dus we hebben zitten gieren, om een spastische manke dame met een cowboyhoed.
We voeren ook diepgaande gesprekken, met als conclusie, bijvoorbeeld, dat wij Van den Dungens ( mijn broer en ik) erg flexibel zijn. Een lachbui van Sjef is toen losgebarsten en Jacqueline is ge-appt. Vul het zelf maar in!
Ondertussen komen de venters voorbij, eentje met hele grote groene gebakken sprinkhanen😳aan een sleutelhanger, brr.Die venters lopen allemaal op sokken.
Kraaltjes ringen oorbellen, allemaal Ali Xpress. Silver ring for you papa?
Ze noemen Sjef hier allemaal Papa!
Dan een die iets onverstaanbaars uitspuugt, tablecloth madame? Een polyester tafelkeedje. No thanks! Die zijn net allemaal naar Twiddus.
Inktvis ringen dan? Nog te vroeg, net ☕️☕️ op!
Mango ananas banaan, dat is wel lekker, dus gekocht. De mango’s wordt ter plekke geslacht. Verrukkelijk!
Zwembandjes, krokodillen en badeendjes : verkeerde doelgroep, geen kleine kinderen hier.
Of ze kinds zijn? Wie zal het zeggen, ik ken ze niet!

Paardjes rijden hier over het strand, van die mooie halfslag, zwart met wit. Dat was wat voor Kate geweest! Netjes ruimen de ruiters de mest op in een plastic tas. Waar ze die weer neerflikkeren, wie zal het zeggen.
Het wordt een lichte irritatie, al dat plastic en al die troep overal. Als je wat wilt weggooien, moet je echt zoeken naar een prullenbak. Koop je 1 lippenstift, zit die in een blister, gaat er nog een zakje én een tasje omheen.
Cola drink je uit een zakje met ijsklontjes, met een rietje. Leeg? Gooi maar ergens neer.
En als ik dan zie hoe het bij ons gaat, geweldig, prima, wellicht is er sinds de eerste keer dat we hier waren meer bewustwording gekomen over plastic, zie ik het meer, of ís er meer, ze komen er echt in om.
Ik zou zeggen, geef iedere Thai 2 boodschappentassen en schaf het plastic af. Begin in Bangkok, net zoveel inwoners als in Nederland!
We hebben het allemaal nog eens bekeken, waarom heb ik zo’n duur badpak, met geweldige pasvorm aangeschaft, als ik zie hoe 70+ zich hier hijst in iets dat flubberbillen en dikke dijen accentueert? Of zo’n geweldig achterlijst strooien hoedje, met touwtje onder de kin. Wie bedenkt het?
Het verschil mag er zijn, want, naast dat ik knap ben, heb ik ook een mooi badpak en lijk ik in elk geval slanker. Flubberdijen heb ik sowieso niet!

Enfin, we hebben ons nog vermaakt door te kijken naar 5 Thai en een hele dikke, 6 man op een banaan, achter een waterscooter. Na 1 minuut was die dikke al overboord.Ze kregen hem er niet meer opgehesen.
Lekkere omelet met garnalen laten brengen, flesje drinken erbij. Mij hoor je weer niet klagen!

Vanavond zijn we de stad in gefietst, niks te beleven, je kon er een kanon afschieten. Om 8 uur eten is hier echt te laat, dan sluiten ze. Dus teruggefietst naar de strandweg en weer bij A roy gegeten, dat was heerlijk. Zeebaars in citroensaus. Zalig!
Toen door naar de massage dames, ik heb een schoonheidsbehandeling afgesproken voor morgen.
De dames, die Sjef meteen herkenden. Hello papa, you want massage?
Gisteren had Sjef voetmassage, altijd hilariteit door zijn halve teen.
Ligt hij lekker te doezelen, zit die dame aan zijn voet en roept naar al de andere masseuses iets, een voor de ander komt polshoogte nemen.
Jammer genoeg kunnen we de geschiedenis niet uitleggen. Voor wie het ook niet weet, hier komt ie ( met toestemming hoor!)
Sjef was een jaar of 11, en had weer eens ruzie met kleine Wimpie zijn broertje. Het liep zo hoog op dat Wim hem wilde slaan met de ijshockeystick. Sjef kon hard rennen en schoot de wc in. Wim struikelde en viel tegen de deur aan. Sjeffies voet zat ertussen, en de top van de grote teen lag in de gang, en de rest van Sjeffie was in de wc. Moeder riep, doe niet zo flauw, dat is een stukje sinaasappelschil. Neen…. 10 weken later was de wond eindelijk dicht…..
Waarvan akte! 😏

Diezelfde Sjeffie wilde vanmiddag toen we uit de zee kwamen, stoer, op zijn ligbed gaan zitten, hetgeen bijna omsloeg, kraakte en Sjef in het zand belandde, en dus kinders, helemaal onder het zand zat. Ik in een deuk, hij in het zand.
Ook hiervoor heb ik toestemming gevraagd om te mogen plaatsen.
We hebben vandaag veel lachrimpels erbij gekregen. En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

We tellen af, Nederland in de sneeuwstorm, de dooi valt aan, mooi! Tijd voor lente vanaf 7 maart!
Wij genieten nog een paar dagen, en ik ga langzaam klaarmaken voor een nieuwe onrustige nacht. Mijn maat is al in andere oorden, ik ga het boek van Johan Cruijf maar eens verder lezen.
Geweldige uitspraken zoals, “als je de bal niet hebt kun je ook niet scoren”!

We hebben geen foto’s gemaakt, telefoons in de kluis als we naar het strand zijn. Veilig én afkicken!

Beste lezer, voel je niet aangesproken als ik het over Benidorm Basterd spreek!👵🏻👴🏻🌴

1. Ria:
    2 maart 2018
    in elk geval weer een leuke en rustige dag, blijf vooral lachen, en geniet nog van de laatste dagen. Houdoe en tot morgen?
  2. John viguurs:
    2 maart 2018
    Toch niet teveelgenieten.Want dan worden we jaloers.veel plezier.