8. Sjef en Janny in Thailand

13 februari 2016 - Surat Thani, Thailand

Zo, zit onze tweede dag in Surat Thani er bijna weer op! We hebben nog een nacht bijgeboekt, en besloten om maandag hier te vertrekken naar Phang Nga. Dus morgen naar het busstation om tickets te reserveren. Het is richting Khao Lak, dat waarschijnlijk onze volgende stop wordt. We zien wel!
Vandaag: vroeg opgestaan, we hadden om 10 uur een date met mister Lek voor een boottocht op de rivier. We zitten zo n 10 minuten van de stad met de tuktuk. Die rijden hier af en aan, je zwaait en ze stoppen. Mr Lek, heeft ons in de longtailboat geholpen en we hebben heerlijk gevaren tussen de mangrovebomen, fantastisch! Hij kon vertellen in het Tenglish, soort thai - english kort en bondig, belly nice old house 500 years old. Zeker uit de tijd van Jeroen Bosch. Toen hadden ze ook houten huizen, alleen niet op betonnen palen haha.
Hij zei: if you don't look, you cannot see! Wijsheid toch?!
Maar oke, we hebben bijna een uur gevaren, prachtige vogels, vlinders, allerlei soorten libelles, hier en daar een ratje gezien.
Toen zijn we naar een restaurant gegaan. Heerlijk gegeten, mr. lek had ook honger zo te zien, we hadden langoustines, zeebaars en kleine gefrituurde visjes, nasi met vis en rijst. Om 11 uur 's morgens, viel niet tegen, het was heerlijk.
Hij heeft me ook de wc gewezen, nice clean, madame! Ikke gaan kijken, moest ik over n hele smalle loopplank, kwam ik bij een hok, met een lichtblauwe stap op wc pot. Ik dacht ik zak door de vlonder, dat ga ik maar niet ondernemen! Nice toilet he Madame, yes yes mr Lek!
Terug in de boot, wat een halsbrekende toer, zijn we weer verder gevaren, op de grote rivier, om het eiland heen en uiteindelijk uitgestapt.afscheid genomen van die vreselijke ouwehoer.
Kijk maar eens http://www.travelfish.org/sight_profile/thailand/southern_thailand/surat_thani/surat_thani/475

Toen was het zó heet dat we een koffietentje hebben opgezocht met airco en iced cappuccino hebben genomen. Na een half uur was ik weer wat koeler.
Toen op zoek naar een bank om euro's te wisselen, ook een toestand. Het is zaterdag, meeste banken dicht. Eindelijk een gevonden,30 wachtenden voor ons, maar uiteindelijk gelukt. Ieder briefje wordt bekeken, 6 keer geteld, fotokopie, handtekening, paspoort, geen wonder dat het zo lang duurt! We hebben er weer een paar duizend!
Lekker even terug naar het hotel voor een uurtje siësta.
En hup daarna weer terug voor de avondmarkt, wat een drukte! Het is zaterdag en veel Thai zijn vrij. Eerst een verse mango gegeten, en rondgeslenterd, het asfalt geeft hitte! Pff.
Heerlijk gegeten ik had kip met gember en glasnoodles met ei. Sjef groene curry !!hot!! En iets met kip, ook !!hot! . Het zweet gutste! Dat wijs je aan op een marktkraam, en dat eet je binnen op. Klaptafels, kroes met ijsblokken en kan met drinkwater én een rietje.
Al die Thai hebben een pruilmondje, komt vast van het zuigen aan die rietjes!
Wij weer terug naar huis, ons hotel heet Perfect Place, mwah, het is nieuw en schoon, maar na de spin van gisteren, was er vanavond écht een kakkerlak op visite. Sjef heeft hem een schop verkocht en met een kleerhanger de galerij op gebambesjoerd. Toen de spuitbus anti reppelient erop. Hij is dóód. De dorpel ingespoten, en nu maar hopen.. Gelukkig was mijn koffer dicht en op slot, na de griezel van gisteren.
Het hoort erbij in de tropen, maar ik hou er niet van! Brr. Mijn held is nóg hoger in aanzien gestegen!

1. Ria:
    13 februari 2016
    Jongelui, jullie maken toch wel een mooie reis, ik geniet van jullie verslag. Janny ik hoop dat het nog gelukt is om een toilet te vinden, en Sjef succes met de kakkerlakken,houdoe
  2. John viguurs:
    13 februari 2016
    het is weer een prachtig verhaal.
  3. Heidy:
    16 februari 2016
    Echt leuk om te lezen hoe jullie het vergaat daar in Thailand.
    Gr heidy